Интервенция „Популяризиране в трети държави“

Интервенция „Популяризиране в трети държави“

Описание на Схема / Мярка / Интервенция:

Интервенция "Популяризиране в трети държави" се прилага за популяризиране на вина, включително сертифицирани биологични вина, със защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и за сортови вина без ЗНП/ЗГУ.

По интервенцията се подпомагат следните дейности и свързаните с тях разходи:

1. популяризиране или реклама, които посочват предимствата на вината, произведени в Европейския съюз, особено по отношение на качеството и безопасността на храните или грижата за околната среда, като:

а) рекламни кампании - разходи за режисура, персонал, разходи за изработка на клипове и излъчване - до три на брой, с максимална продължителност 30 секунди;

б) разходи за дизайн, разходи за отпечатване на реклама и/или рекламни текстове (статии) в печатни издания, разходи за езикова адаптация (превод), както и разходи за публикуване на съобщение за дадено събитие (покана и/или прессъобщение); разходите за публикуване на съобщение за дадено събитие включват разходи за отпечатване и разходи за езикова адаптация;

в) разходи за закупуване и брандиране на рекламни материали - ключодържатели, USB стикове, химикалки и др.;

г) разходи за дизайн, разходи за езикова адаптация и разходи за отпечатване на печатни рекламни материали - брошури, папки;

д) разходи за дизайн на уебсайт и закупуване на домейн, разходи за хостинг и поддръжка на домейн, администриране на уебсайта по години, разходи за езикова адаптация на уебсайта;

2. участия в мероприятия, като:

а) изложения с международна значимост - панаири и международни изложби, секторни или общи, насочени към специалистите или към потребителите, разходи за такса за участие, наем на пространство, конструкция на щанд, персонал на щанд - до 2 лица, разходи за закупуване и брандиране на тениски и шапки за наетия персонал, наемане на техника (хладилници и монитори), такса за обслужване (вода, електричество, почистване, охрана, оборудване за дегустация), складиране и транспорт (външен и вътрешен) на мостри, както и разходи за самолетни билети, хотелско настаняване и дневни;

б) демонстрации в търговски обекти - разходи за наемане на щанд, осигуряване на персонал - до 2 лица на обект, логистика и транспорт (външен и вътрешен), за мостри, складиране на мостри, както и разходи за самолетни билети, хотелско настаняване и дневни;

в) организиране на посещения на мероприятия, фестивали, винени туристически дестинации и дегустации в Република България с цел представяне на промотираните вина на заинтересовани представители от целевата/ите държава/и - търговци на дребно, сомелиери, туристически агенти, хотелски агенти, журналисти, отразяващи теми, свързани с вино, за разходи за самолетни билети, хотели, изхранване на гостите, наем на вътрешен транспорт, разходи за преводач;

3. организиране и провеждане на информационни кампании, по-специално свързани с политиките на ЕС, отнасящи се до защитата на наименованията за произход, географските указания и биологичното производство; включва разходи за:

а) организиране на бизнес срещи между професионалистите и потребителите, наемане на зали, техническо оборудване, осигуряване на кетъринг и вътрешен транспорт на мостри;

б) организиране на работни срещи с вносители, дистрибутори и търговци, тематични вечери/продуктова дегустация, разходи за вътрешен транспорт на мостри, наем на помещение, наем на техника/видеомонитор, хонорар на сомелиер от целевата/ите държава/и, хонорар на говорител (само за наето лице от целевата държава) и осигуряване на кетъринг;

в) организиране на кулинарни училища, наем на помещение, наем на техника/видеомонитор, разходи за вътрешен транспорт на мостри, хонорар на сомелиер от целевата/ите държава/и, хонорар на говорител (само за наето лице от целевата държава) и осигуряване на кетъринг;

4. закупуване на мостри - разходите по тази дейност не надвишават 10 на сто от общата сума на одобрените разходи за основната дейност, извършени от участниците в промоционалния проект;

5. пазарни проучвания на пазарите на трети държави;

6. подготовка на технически досиета, включително лабораторни изпитвания и оценки относно енологичните практики, фитосанитарните и хигиенните правила, както и други изисквания на трети държави за внос на продукти от лозаро-винарския сектор;

7. извършване на административни дейности - разходи за заплати на персонала, пряко зает с дейностите по проекта, както и разходи за възнаграждения на лица, наети по граждански договори, разходи за управление на проекта, които не следва да надвишават 4 на сто от общата сума на одобрените и извършени дейности.

Срокове за кандидатстване:

Начален срок: 01.12.2023 г.

Краен срок: 15.12.2023 г.

Условия за кандидатстване:

За предоставяне на финансова помощ кандидатът по интервенцията подава електронно заявление съгласно чл. 6 от Наредба №14 от 11 септември 2023 г., гласящ следното „Заявленията за предоставяне на финансова помощ и исканията за окончателно плащане по интервенциите по чл. 1 се подават по електронен път през индивидуален профил на кандидата или на упълномощено от него лице в Системата за електронни услуги (СЕУ/електронната система) съгласно чл. 30, ал. 2, т. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).“ Към заявлението се прилагат сканирани или подписани с КЕП описаните в чл.78 документи съгласно НАРЕДБА № 14 ОТ 11 СЕПТЕМВРИ 2023 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО ИНТЕРВЕНЦИИТЕ В ЛОЗАРО-ВИНАРСКИЯ СЕКТОР, ВКЛЮЧЕНИ В СТРАТЕГИЧЕСКИЯ ПЛАН ЗА РАЗВИТИЕ НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ ЗА ПЕРИОДА 2023 - 2027 ГОДИНА

 

Финансова помощ по интервенцията могат да получат:

1. търговски дружества, работещи основно в лозаро-винарския сектор;

2. признати организации и асоциации на организации в сектора;

3. междупрофесионални организации по Закона за виното и спиртните напитки;

4. публични органи, когато не са единствени бенефициенти на помощта;

5. професионални организации, работещи основно в лозаро-винарския сектор, включително юридически лица с нестопанска цел.

(2) Кандидатите по ал. 1, т. 2 - 5 изпращат писмена покана за участие в промоционалния проект до всеки един от своите членове - винопроизводители, като след получаването на потвърждение ги включват в проектното предложение. Всеки член следва да предостави мотивиран/о отказ/потвърждение за участие.

(3) Финансова помощ по интервенцията не могат да получат кандидати по ал. 1, чиито представляващи са осъдени с влязла в сила присъда, освен ако са реабилитирани, за престъпление по чл. 108а, чл. 159а - 159г, чл. 172, 192а, чл. 194 - 217, чл. 219 - 252, чл. 253 - 260, чл. 301 - 307, чл. 321, 321а и чл. 352 - 353е от Наказателния кодекс или са осъдени с влязла в сила присъда, освен ако са реабилитирани, за аналогично престъпление в друга държава членка или трета страна.

(4) Кандидатите по ал. 1 могат да получат финансова помощ по интервенцията, когато:

1. нямат изискуеми и ликвидни задължения към ДФЗ, освен ако е допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията;

2. не са в производство за обявяване в несъстоятелност и не са обявени в несъстоятелност;

3. не са в производство по ликвидация;

4. нямат просрочени публични задължения.

 

Размер на финансовата помощ:

Съгласно чл. 75 от Наредба №14 от 11 септември 2023 г.: (1) Максималният размер на финансовата помощ от ЕФГЗ по интервенцията е до 50 на сто от стойността на допустимите разходи.

(2) В допълнение към помощта по ал. 1 и след одобрение от страна на Европейската комисия може да се предоставя и държавна помощ до 30 на сто от стойността на допустимите разходи.

(3) В случаите на ал. 1 кандидатът за подпомагане участва във финансирането с минимум 50 на сто от стойността на допустимите разходи, а в случаите на ал. 2 - с минимум 20 на сто от стойността на допустимите разходи.

(4) Промоционални проекти, които предвиждат видимост на търговски марки и/или популяризират сортови вина без ЗНП/ЗГУ, могат да получат само финансова помощ от ЕФГЗ до 50 на сто от стойността на допустимите разходи и нямат право на държавна помощ.

Чл. 76. (1) Ползвателите на финансова помощ през който и да е програмен период могат да получат финансиране само за разходи, които не са били вече финансирани.

(2) Финансова помощ не се предоставя на кандидат и ползвател на помощта, за който се установи наличие на изкуствено създадено условие за получаване на помощта или за осигуряване на предимство в противоречие с целите на интервенцията.

Насоки за кандидатстване:

За да подадете заявление за одобрение на оперативна програма по интервенциите в лозаро-винарския сектор в Системата за електронни услуги (СЕУ) е необходимо да имате регистрация в Системата за електронни услуги. Допълнителна информация за начина на регистрация и функционалностите на системата, в т.ч. и за прикачването на документи, можете да видите в публикуваните видео ръководства https://seu.dfz.bg/drupal/?q=node/49. Всички кандидати, които нямат регистрация в СЕУ към момента на подаване на Заявление, следва да си направят такава. Регистрацията се потвърждава в съответната ОД на ДФ „Земеделие“, отдел „ОПСПМП“ . След потвърждение на профила в СЕУ кандидатът може да създаде своето заявление чрез профила си в СЕУ през https://seu.dfz.bg/ като избере Направление „Вино“, Схема „Интервенция "Популяризиране в трети държави““ и Прием: „Прием по Интервенция "Популяризиране в трети държави“ след което с бутон „Създай“ потвърждава участие в схемата.

Със Заповед №РД09-1169/14.11.2023 г. на Министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл.5, ал.6 от Наредба №14 от 11.09.2023 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по интервенциите в лозаро-винарския сектор, включени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 година (ДВ, бр.80 от 2023 г.) е определен бюджет по интервенция "Популяризиране в трети държави". Може да се запознаете със заповедта по-надолу.

Документи за кандидатстване:

Към заявлението се прилагат сканирани или подписани с КЕП описаните детайлно в: "Раздел V. Условия и ред за подаване на заявление за предоставяне на финансова помощ, Чл. 78 съгласно НАРЕДБА № 14 ОТ 11 СЕПТЕМВРИ 2023 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО ИНТЕРВЕНЦИИТЕ В ЛОЗАРО-ВИНАРСКИЯ СЕКТОР, ВКЛЮЧЕНИ В СТРАТЕГИЧЕСКИЯ ПЛАН ЗА РАЗВИТИЕ НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ ЗА ПЕРИОДА 2023 - 2027 ГОДИНА

„Чл.78, ал. (3) За предоставяне на финансова помощ кандидатът по интервенцията подава електронно заявление съгласно чл. 6. Към заявлението се прилагат сканирани или подписани с КЕП следните документи:

1. промоционален проект

Oбразец:

https://www.dfz.bg/documents/20121/1243738/%D0%9E%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D1%86_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82_2023.doc/3843a0f1-3cad-539f-2d17-8854ace00949?t=1702299781499

2. декларация от управителя на едноличното дружество или копие от решение на компетентния орган на юридическото лице за участие в конкретния проект и за осигуряване на съфинансиране на разходите съгласно чл. 75, ал. 3 заедно с протокол от заседанието, на което е взето решението;

3. удостоверение за актуално състояние в оригинал или нотариално заверено копие - за юридическите лица с нестопанска цел, които не са вписани в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията, издадено не по-рано от 3 месеца преди подаването на заявлението;

4. най-малко три съпоставими независими оферти по чл. 71, ал. 6; цената в офертите следва да бъде определена в левове или в евро с посочен ДДС; офертите трябва да са издадени при спазване изискванията на чл. 71, ал. 8 и 9 преди датата на сключване на договора с избрания оферент и да се придружават от технически спецификации;

5. годишни финансови отчети за приходи и разходи и счетоводен баланс за последните две години, удостоверяващи финансов капацитет на кандидата и/или на членовете, участващи в промоционалния проект - за юридическите лица с нестопанска цел, които не са вписани в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията;

6. сертификат по чл. 35, параграф 1 от Регламент 2018/848 от контролиращо лице, удостоверяващ, че кандидатът е производител на продукт/и, сертифициран/и като биологичен/и - за кандидатите, прилагащи информационни кампании, свързани с режимите на Съюза, отнасящи се до биологичното производство;

7. договори с избраните оференти по реда на чл. 71, ал. 6, които включват клауза, задължаваща избраните оференти да предоставят информация и да осигуряват достъп за проверка на всички документи от служители на ДФЗ, МЗХ, Европейската комисия, Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите;

8. декларации, удостоверяващи съгласието на винопроизводителите, за участие в промоционалния проект; всеки винопроизводител, участващ в промоционалните проекти, включва в декларацията си за съгласие текст, че няма да участва в други промоционални проекти по интервенцията с един и същ целеви пазар;

9. актуален списък на членовете - винопроизводители, за кандидатите по чл. 73, ал. 1, т. 2 - 5;

10. покани по чл. 73, ал. 2 за участие в промоционалния проект, изпратени до всеки един от членовете - винопроизводители, за кандидатите по чл. 73, ал. 1, т. 2 - 5 и отговори на съответните покани;

11. документ от банката, в която е открита банковата сметка по реда на чл. 81, ал. 3, удостоверяващ, че кандидатът по чл. 73 е титуляр на банковата сметка; документът следва да съдържа IBAN, BIC, име на титуляря на банковата сметка, име на банката;

12. документи, доказващи, че кандидатът има технически капацитет по ал. 1, т. 1, за да се справи със специфичните ограничения в търговията с трети държави.

(4) За промоционални проекти, които предвиждат видимост на търговски марки, се предоставят документите по ал. 3, както и:

1. поканите по чл. 73, ал. 2, удостоверяващи, че всички членове на кандидата за финансова помощ са получили равни възможности да изобразяват техните търговски марки;

2. мотивирана обосновка защо обозначаването на търговските марки е необходимо за постигане на целите на промоционалния проект;

3. декларация, че изобразяването на търговските марки ще бъде ограничено само до панаири и международни изложения, демонстрации в търговски обекти, организиране на посещения в Република България, организиране на бизнес срещи, организиране на кулинарни училища и свързаните с тях информационни и промоционални материали и че отговаря на условията на чл. 48.

(5) За юридическите лица, вписани в търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията, информацията по ал. 3, т. 5 се проверява служебно. В случай че информацията не е публикувана, същата може да бъде изискана по реда на чл. 79, ал. 2.

(7) Кандидатите по чл. 73, ал. 1, т. 1 към заявлението за предоставяне на финансова помощ прилагат в СЕУ годишен финансов отчет за предходните две години, от който да е видно, че делът на приходите от лозаро-винарска дейност е над 50 на сто от общия приход на кандидата.

(8) Документите по ал. 3 и 4 се представят на български език, а когато оригиналният документ е на чужд език, се прилага и легализиран превод на български език.“